torsdag 7 mars 2019

Det blir nog jalapeno och habanero i år :)


Har precis skolat om årets första jalapeno plantor! :) 

Mitt intresse för att odla och fröså saker kommer från tiden då jag gick en folkhögskoleutbildning som hette Naturens Medicin utanför Bålsta. Kursen handlade, som namnet antyder, om naturmedicin, örtmedicin och alternativa behandlingsmetoder. När jag kom hem därifrån så var jag jätteinspirerad att börja odla egna medicinalväxter, kryddor och örter. Och det gjorde jag ett tag också, men sen blev jag sjuk och orkade inte riktigt ta hand om några örter. Men vad jag upptäckte var att jag tyckte att det var roligare att så och odla grönsaker. Och enklare. 

Särskilt roligt är att så jalapeno av nån anledning, trots att jag själv inte tål stark mat. 😂 Ibland undrar jag om det är nåt fel på mej som tycker att det är roligt att odla saker som jag själv inte tål och inte ens kan smaka på! 😂 Därför har jag i år sått två sorters Habanero utan hetta (eller bara mild hetta) så det ska bli spännande att se hur det går med dem. Båda sorterna är gula, och såhär i efterhand undrar jag hur jag tänkte när jag valde två gula sorter. Jag kunde ju exempelvis ha tagit en gul och en röd?! Jaja, nu blev det så i alla fall.

Här är en jalapeno som jag sådde ifjol, som jag övervintrat i köksfönstret. Vi kommer att få en riktigt tidig första jalapeno skörd i år, som det ser ut. När jag odlat Jalapeno ifjol och tidigare år, så har jag lagt in dem. Problemet med det är att vi fått mer skörd än vad min man hunnit äta upp och mer än vad jag orkat ta hand om. Därför tänkte jag i år testa att syra dem och sedan göra sås på syrad chili. Det ska tydligen hålla mycket längre än om man bara lägger in dem som jag gjort. 




Såhär kan det se ut...







Och föresten, jag har hört att ibland så försvinner kommentarerna när man ska publicera dem. Så den som vill kommentera, kopiera gärna det ni skrivit innan ni trycker på "Publicera", så kan ni försöka igen om det skulle försvinna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar