tisdag 10 november 2015

Nu är det klart...


Brevet från Försäkringskassan kom förra veckan och nu är jag officiellt "sjukpensionär".

Att öppna brevet var nog det läskigaste jag gjort i hela mitt liv. Flera gånger läste jag den första raden, "Försäkringskassan beviljar dej hel sjukersättning...", och varenda gång jag läste stod det samma sak. Det tog ett tag för det att sjunka in.

Jag förstår nu att jag varit ett nervvrak inombords av oro för framtiden i flera veckor, kanske månader. Allt för ofta har jag läst om andra, svårt sjuka människor, som nekas sjukersättning.

Flera gånger har jag läst brevet nu. Både min man och min mamma har läst brevet och fått intyga mej om att texten som står där inte på något mystiskt sätt suddats ut och bytts ut mot något annat. (Ja, jag vet att jag är galen.)

Men vilken fantastisk känsla att veta att nu behöver jag inte oroa mej mer över det här nåt mer. Även om vi inte direkt blir rika, så kommer vi att klara oss.


Och så till nåt helt annat.

Idag kände jag lite julstämning! Trots att snön lyser med sin frånvaro och utanför fönstret är det bara en grå dimma.

Vi åkte iväg för att köpa en mikrovågsugn (som vi pratat om att göra i några år nu) och passade på att åka förbi PMU (second chance) där de hade börjat sälja julsaker. Vi fikade och jag köpte en gammal julgransbelysning från Osram.

Ikväll har jag suttit och tittat på julgranar på Pinterest. Jag såg en del bilder på granar utomhus, med belysning, och tänkte: "va coolt det skulle ha varit om det hade varit en julgran med norrsken i bakgrunden!". Nu är det ju så att great minds think alike, så jag är aldrig först med att komma på nåt. Det dök nämligen upp just en sån bild lite senare!



En sån här bild vill jag ta! Fast kanske med lite mer neutral julgransbelysning och låta norrskenet stå för färgerna. Bilden ovan kommer härifrån.



6 kommentarer:

  1. Vad skönt att få ett bra besked jag förstår att det är skönt att slippa oroa sig över detta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den där oron är verkligen skönt att slippa.

      Radera
  2. Nu blev det ju ännu mera julstämning för i dag så är det vitt ute på marken, även om det kommer att smälta bort så blir det julstämning i mängder i dag iaf.

    Din fina belysning till granen kommer att bidra till en härlig retro jul! Men visst vore det roligt om det blev ett norrsken kring jul och om vi lyckas få upp utebelysningen till vår gran på tomten! Det skulle bli det häftigaste julpyntet genom tiderna!

    Sen låter det konstigt men jag vill gratulera till sjukersättningen....även om det är förfärligt sorgligt att du inte kan arbeta så är det ändå en trygghet att veta att ni klarar er ekonomiskt. Det finns nog ingen som jag känner som är så skicklig på att klara sig med små medel - och det är din förtjänst! Du är grym på alla sätt och vis (och då menar jag med ordet grym = fantastisk!!!) Kramar till världens underbaraste dotter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! <3
      Men det är väl så, grymma mammor får grymma döttrar - fast då "grym" på ett bra sätt!! :)
      Ja, att inte kunna jobba är inge kul, men vi gör det bästa vi kan av en svår situation.
      Det som är det bästa med det här beskedet är att nu kan allt fokus gå till julen å sånt som är lite roligare istället!! :) Kraaaaam

      Radera
  3. Grattis till att fått igenom din sjukersättning och att du får lugn och ro. Jag har fått avslag på min ansökan om sjukersättning,trots att jag är svårt sjuk i ME. Får bra hjälp av jurist men det tar fruktansvärt mycket energi vilket jag hellre lagt på sambo,vänner och den stundande julen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr är det allt för många som måste kämpa för något som borde vara självklart. Jag förstår att det måste vara fruktansvärt tungt att behöva lägga värdefull energi på sånt här (för vi har ju inte särskilt mycket av den varan). Bra att du får hjälp i alla fall och jag hoppas att du vinner i FR!

      Radera