söndag 24 januari 2016

Arga Snickaren


Nu har jag haft paus i rensningen ett tag. Jag överansträngde mej en aning, så det blev ett litet bakslag och nu har jag dessutom åkt på en förkylning.

Det är det här som är problemet när jag har en bättre period. De här är förövrigt första gången på riktigt länge som jag känt att jag mått lite bättre och inte bara successivt sämre. Men har jag en bra dag så blir jag stressad, för då tycker jag att jag ska orka göra allt som jag aldrig orkar annars. Och det gör jag inte.

Under den här tiden har jag och mannen haft Arga Snickaren-maraton. Arga snickaren handlar ju om människor som fastnat eller misslyckats med sina renoveringar. Vissa av dem lever verkligen i misär, de saknar kanske vatten, fungerande toalett, sovrum, fungerande kök etc. Och ofta har dom mögel i huset. När man ser avsnitt efter avsnitt så börjar man se en del mönster, eller sådant som många av dem har gemensamt.

En sak som många av dem gör är att köpa ett hus utan att besikta det. Andra har redan ett fungerande hus, men som kanske behöver underhållas eller byggas ut. Då börjar dom riva, sen när de ska bygga upp det dom rivit så blir det svårt och då går de vidare och börjar riva i nästa rum. Till slut så bor dom i en byggarbetsplats och inget blir klart. Så finns det en del som vill bygga sina egna hus (inte sällan snickare) och börjar bygga gigantiska hus som dom aldrig orkar bygga klart, för det skulle ta en livstid. Det är mycket vanligt att åtminstone någon i familjen är sjukskriven p.g.a utbrändhet, depression, ryggproblem eller något annat. Och dom har ofta lätt för att påbörja projekt med kan nästan aldrig slutföra dem.




Men något som nästan alla familjer har gemensamt är RÖRA. Överallt. En del samlar till och med på saker, trots att familjen inte har plats att bo i huset.

Här är några exempel från youtube:





Så vill man hålla motivationen uppe att fortsätta rensa och kasta saker, så kan Arga Snickaren vara bra att titta på. Jag känner att det verkligen kliar i fingrarna att få börja om igen, men kroppen har inte riktigt varit med på noterna. Och i morse när jag steg upp så gick Twinkle och satte sej på lådan, sedan trampade hon i sin egen kissklump och sprang ett race över hela lägenheten. Så jag fick skura golven idag. Men jag har åtminstone golvyta som går att skura, till skillnad från många av dom som vi sett på TV. :)



4 kommentarer:

  1. Han är en riktig motivatör....Arga snickaren! Min idol dessutom! Bra jobbat av dig, kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, Anders kan verkligen få en att vilja gå upp ur soffan å ta tag i ett och annat! :) Kraaam

      Radera
  2. hej

    hitta till dig idag.
    Intressant läsning om dig och din sjukdom.
    Detta skall jag ta upp med min läkare, för jag är kroniskt trött.
    Jag läser vidare och återkommer till dig.
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, de flesta läkare vet inte så mycket om ME så det brukar ta ett tag innan man får rätt diagnos. Här kan du läsa om diagnoskriterierna: http://www.rme.nu/om-me-cfs/diagnoskriterier
      Lycka till!
      Kram!

      Radera