måndag 23 mars 2015

Fototriss - nostalgi


Veckans tema är nostalgi. Jag började fundera, vad är egentligen nostalgi? Och hur skulle man kunna tolka det?

På wikipedia står följande:

Nostalgi (av grekiskans nostos, hemkomst, hemresa och algos, smärta, lidande)[1] betyder längtan efter ett ofta idealiserat förflutet.

Texten fortsätter med att beskriva historien bakom uttrycket. Första gången det myntades var av en schweizisk läkarstudent på 1600-talet och det kom att börja användas som en medicinsk term för vad vi idag kallar för Posttraumatiskt Stressyndrom. Mindre trevligt! Idag har termen en mer positiv klang och används inte sällan i samband med diverse retro-trender.

På bilden nedan ska jag dricka kaffe ur mammas Vereco kaffekopp från 60-talet.


Räknas det som nostalgi om man själv inte har några minnen från den tiden? Kanske det.

Något som väcker nostalgiska barndomsminnen för mej är dessa scillor...


Dessa små blommor såg jag för första gången hos min mammas morbror och moster, de växte på deras tomt. Fast jag tror inte det var samma art, men dom liknade dessa. Det var mormor som berättade att de små blåa blommorna hette "scilla".

Bilden nedan är några år gammal, den föreställer en lappkåta som min morfar byggt.


Lappkåtan finns i Vuotner, som ligger en liten bit utanför Arvidsjaur. Min morfar är uppvuxen där, och vi brukar fortfarande åka dit ibland. Inte lika ofta nu kanske, som förr när vi var yngre, piggare och friskare :) Jag vill minnas att vi ofta åkte dit till påsk när jag var barn. Och så satt vi och grillade i denna kåta.



http://fototriss.blogspot.se/2015/03/fototriss-del-294-nostalgi.html



6 kommentarer:

  1. Jättefina nostalgibilder har du fått till.

    SvaraRadera
  2. För mig har ordet en positiv klang. Lite nostalgiska känslor någon gång ibland - det kan väl aldrig vara negativt? Tänk om vi inga minnen hade. Eller om allt i livet hittills varit negativt.
    En kopp, en blomma, en kåta - en fin triss! :)
    Berit E

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag nyfiken på din triss. Bra nostalgibilder. Din bild på dessa underbara blå scillor väcker minnen hos mig med, bilden tar mig tillbaka till min gammelmorfars trädgård i Hultsfred. Härligt att läsa om lappkåtan och dina minnen därifrån och att den finns kvar.

    SvaraRadera
  4. Har så roliga minnen från grillstunder i lappkåtan. Minns också när vi körde skoter på sjön och pimplade. När vi upptäckte varför det inte nappade - du gick runt och släppte ned maggot i alla hål så att fiskarna skulle slippa bli krokade och uppätna! Det var så roligt och härligt :-) kram

    SvaraRadera