torsdag 18 juni 2015

Idéerna sprutar!


Klockan börjar närma sej midnatt. Jag som var jättetrött för ett par timmar sedan har helt plötsligt piggnat till. Eller åtminstone min hjärna. Minns en grej jag såg på pinterest, fast jag hade faktiskt redan tänkt tanken innan jag såg det där. Att tejpa fast ett papper på fönstret och använda som foto-bakgrund, istället för en lightbox. Fast jag tänkte mej halvtransparenta, färgade papper, typ silkespapper.

Sen tänker jag, men man kan ju inte tejpa på fönster hur som helst. Undra om man kan använda sån där washi-tejp? Heter det så? Låter ju som en japansk maträtt. Undra om det var sån tejp jag använde till julklappskorten i julas. Den var jättefin. Och paketen blev fina. Jag borde kolla panduro hobbys hemsida och se om dom har några fler fina.

Kan man verkligen använda den till att tejpa överallt utan att det blir märken efteråt? Tapeter, kylskåp fönster, etc. Minns att jag såg ett reportage i nån tidning för ett tag sedan om att inreda med bilder. Dom hade tejpat fast fotografier på väggarna med den där tejpen. Det kanske jag också borde göra. Jag lyckas ju aldrig få in nåt i nån ram. 1. Man måste ha en ram. 2. Man måste ha en fysisk bild. 3. Man måste ha en spik i väggen. 4. Bilden ska in i ramen. 5. Tavlan ska hängas upp. Jaa, det är många steg.

Jag borde leta reda på nåt företag som skriver ut bilder. Japp, det blir nog bra. Imorgon när pengarna kommit ska jag beställa tejp och fotoutskrifter och tejpa hela lägenheten. När jag ändå håller på kan jag ju beställa material till julpysslet 2015 också.

Fastän min man inte är här så hör jag hans röst i huvudet; men visst får vi väl ändå ha midsommar först?!

Nu ska jag lägga mej och titta på dr Walter Bishop (Fringe)!




Gonatt!

(Skrivet sent igårkväll, jag har inte beställt nåt från panduro idag, ingen tejp och inget julpyssel.)

4 kommentarer:

  1. Vilken bild! Sån där tejp är fin, men den jag köpte hade dålig häftning så den ramlade ner överallt. Men det finns ju säkert bättre kvalité! Tror den ska va ett mellanting mellan min usla och vanlig tejp, den ska ju fastna men inte göra märken som vanlig tejp.
    Spännande att se ditt projekt sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Haha, ja det var ju just det med sånna här nattliga idéer, man vet aldrig när/om de blir förverkligade ;) Men nåt borde jag nog kunna få till innan året är slut! :)

      Radera
  2. Skulle säga att bakgrunden (😆) är avgörande för om det är möjligt att tejpa fast något! Har du en tapet av god kvalité så går det utmärkt att tejpa. Om det är målade väggar så är det lite känsligare för tejp oavsett vilken sort! Men en rolig idé är det och snart är det höst och vinter så det gäller att börja planera pysslet 🎅 Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det nog. Jag testade en liten tejpbit på kylskåpet - det verkar funka! Blev inget märke när jag drog bort den.
      Tiden går så fort nu för tiden så man får nog lov att börja planera pysslet nu om man ska hinna med ;) Kram :)

      Radera