onsdag 10 juni 2015

Vad ska man säga istället?


På senare tid har diverse artiklar spridits på nätet som handlar om allt som man inte får säga till en person med en kronisk sjukdom / ME / kronisk smärta. Jag har till och med börjat att skriva på en egen, men den blev så lång så den blev aldrig klar!

Jag har också märkt att jag kanske reagerar annorlunda än andra, ibland. Saker som upplevs som mycket provocerande för en person behöver inte vara det för mej. Vi är alla individer.

Faktum är att det är ganska enkelt att rabbla upp allt som, vid ett eller annat tillfälle, gjort mej eller någon närstående riktigt arg. Det är inte svårt att veta vad man inte vill höra. Det svåra däremot, är att veta vad man vill höra istället. Det tycker i alla fall jag. Och vore inte det mer värdefull information för andra?

Av alla "säg aldrig det här"-listor så kommer en av mina favoriter från Pins and Procrastination. Det roliga är att hon även skrivit ett blogginlägg som bara handlar om vad man kan säga istället! (andra länken)

15 Things not to say to someone with a chronic illness or invisible illness

10 Things You Should Say to Someone with a Chronic Illness

Även om jag personligen kanske inte håller med om varenda punkt, så finns det en hel del goda tankar. T.ex. "Jag tror dej" (motsatsen till "men du ser inte sjuk ut"). Eller att det faktiskt är OK för mej att ställa in planer om jag skulle vara tvungen. 

Att helt bli bortglömd av vänner och bekanta är bland det tråkigaste som finns. Då kan ett SMS med ett enkelt "Hej, hur mår du, jag tänker på dej", etc, räcka långt. Eller kanske "skulle du vilja/orka ha besök en liten stund?" medan "vill du följa med på promenad/gå på krogen/fjällvandra" går fetbort. 

Jag må vara lättretlig när jag är riktigt dålig, men jag är inte gjord av glas. Jag tål frågor och så länge det är väl menat så tar jag sällan illa upp. Jag behöver dock känna att andra tar mina sjukdomar på allvar och inte ifrågasätter mina symptom. För tro mej, de känns betydligt mer än de syns! Det som syns är bara toppen av ett gigantiskt isberg - för mej och alla andra sjuka. 

Här kommer förövrigt en liten länklista till några andra "säg inte det här"-listor. En del av dem ger ett och annat råd om vad man kan säga också. :) 

Vad jag själv tycker om diverse goda råd och tips, "men har du prövat ******?", "du kanske borde ******" har jag redan skrivit om, här.  


9 saker du inte borde säga till någon som har en kronisk sjukdom

Five Things People With CFS/ME Would Be Happy Never to Hear Again (And What We'd Like You to Say)

16 Things Healthy People Say To EDSers

19 Things People With Cronic Pain Want You To Know


Jag tror att de flesta som läser dessa artiklar (och de flesta som läser min blogg) själva är kroniskt sjuka. Vi läser detta och känner igen oss i varandras erfarenheter och det ger en typ av tröst att veta att vi inte är ensamma.

Så vad tycker ni? Vad vill ni att era närstående/vänner/bekanta ska säga till er?  

Och tills vidare kan vi ju roa oss med denna Chronic Illness-bingon från Pins and Procrastination! ;)




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar