söndag 10 juli 2016

Årets falkungar!


Även i år kom falkarna och bosatte sej i det gamla kråkboet, i en tall på stugtomten. Jag har inte tagit mej tid att spana på dem så mycket förrän idag. Fyra ungar har jag räknat till, de var fem ifjol. Men de lever om, massor.








Precis som ifjol verkar det som att en av ungarna är senare utvecklad än de andra. Jag antar att det ofta blir så. Kanske riskerar den att bli utknuffad ur boet, men jag vet ju att föräldrarna ofta fortsätter att mata den som knuffas ut.

Och så har vi talgoxar i en fågelholk som sitter på en annan tall. Dem ser man från vardagsrummet när de flyger in och ut ur sin holk. Vad de håller på med vet jag inte riktigt, ser inte ut som att dom matar några ungar, mer som att dom bygger eller nåt. Kanske förbereder för årets andra häckning?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar