tisdag 5 juli 2016

Skippar sommaren & dyker ner i bildarkivet


Nu har det regnat nästan varje dag väldigt länge och det ser ut som att det kommer att fortsätta så ett tag till. Tror inte att jag kan minnas en regnigare sommar någonsin. Nästan lika bra, jag känner inte för att ha sommar i år av nån anledning. Sommaren fick ju ingen vidare start för vår del. Bortsett från en liten kruka fjärilslavendel så har jag inte skaffat några blommor till balkongen heller.

Medan regnet har vräkt ner har jag i huvudsak ägnat mej åt två saker; Game of Thrones-maraton och gått igenom ALLA bilder jag tagit de senaste 6-7 åren. En sak jag har insett är att det fanns en tid när jag var riktigt dålig på att fota! Ibland hade jag tur och det blev bra, men ofta inte. Å andra sidan har jag ju inte alltid haft den kamera och de objektiv jag har idag.

Anledningen till att jag gått igenom alla bilder är att jag letar efter material till en fotobok med Twinkle. Tänkte att det kunde vara kul att få med lite äldre bilder också. Och så råkade jag se den här lilla videofilmen, det är från vår förra lägenhet, inspelad med min gamla kompaktkamera. Jag tror den var inspelad 2011. Här leker dom, å båda var (relativt) unga och friska.




Och här kommer några äldre bilder med katterna. Ungefär från samma tid.











Något jag har tänkt på (förutom att jag kan hantera kameran en aning bättre nu än förr) är också följande: På våren är det jätteroligt att fota penséer och pärlhyacinter, på hösten är det jättekul med rönnbär och äpplen. Men man behöver inte spara 200 bilder av varje sådant motiv, vartenda år. De ser likadana ut från år till år och de tar upp lika många gigabyte på hårddisken varje år. Det som i slutändan är värt att ta upp gigabytes är bilder på varelser (människor och djur) som betyder något. Det är dom som man en vacker dag kommer att vilja ha med i fotoböcker.

Och nu är det dags för sängen. Winter is coming.



6 kommentarer:

  1. vilken bra att göra en fotobok av kissen....Det blir ett fint minne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tyckte också det :) Jag minns förr när man hade fotoalbum, trist att vi inte längre gör sånt, men fotoböcker fyller ju lite samma funktion :)

      Radera
  2. Det är sant att de bilder man verkligen kommer att uppskatta är bilder på människor och djur <3 Älskar bilden på de båda när de sitter på altanen och tittar ut över älven (eller mest troligt slänten!) Kraaam <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det satt nån fågel i en tall i slänten :) Kraaam <3

      Radera