fredag 15 juli 2016

Mer födelsedagsfirande & historien om hur smultronen flyttade in





Det är inte bara Kitty som fyllt år i veckan, utan även min man. Det firades med Thaimat, några paket och en fantastiskt god smultrontårta som mamma bakat! :) Det har känts som att smultronen varit tidiga i år, vi brukar vanligtvis inte ha tillräckligt för en tårta såhär i mitten av juli. Vi har i vilket fall som helst en slänt full med smultron plus en massa på själva tomten också. Men det har inte alltid varit så.

Alla dessa smultron, som håller på att ta över mina föräldrars stugtomt, härstammar från tre små, vilda plantor. Det fanns ett ställe i byn där de växte, i en backe. Varje gång jag promenerade förbi den backen så brukade jag snegla på de där smultronen och önska att vi också kunde ha smultron på gården. (Det här var alltså ca 8-9 år sedan, och jag kunde liksom gå ut och gå på den tiden, längre än några hundra meter.)

Här har jag kopierat berättelsen om hur smultronen flyttade hit, från min gamla blogg. Texten ser lite märklig ut, å klockan är för mycket för att jag ska orka fixa till den, hihi :)


Aldrig förr har det varit så enkelt att få tag på smultron! Just dessa smultron har en lite särskild historia, de härstammar från tre plantor av vilda smultron.

Det var sent en midsommarnatt för några år sedan, mina föräldrar var på väg hem till stugan efter ett midsommarfirande. Då de körde genom byn reflekterade de över det faktum att hela byn var så tyst och stilla, inte en enda människa syntes till! Det kändes lite som en spökby, trots att det var midsommarafton. Men när de kommit fram till utkanten av byn fick de syn på två mörka gestalter, klädda i mörka kläder med huvor. Den ena bar på en spade, den andra på en svart säck. Mina föräldrar tyckte förstås att det hela såg mycket suspekt ut. När de kommit en bit närmare såg de att dessa skumma figurer var inga andra än jag och min blivande make! I säcken låg de tre smultronplantorna som vi grävt upp ur ett dike efter vägen!

Jag har läst någonstans att rosor sägs växa som bäst om de är stulna. Hur det är med det vet jag inte, men det verkar som att detsamma gäller för smultron. Dessa små plantor har revat av sej, och förökat sej som ogräs - och de ger bra med bär. 





O

Å blommorna uppskattas av fjärilarna oxå :)



2 kommentarer:

  1. Smultron är gott..jag hittade vita smultron vid den gamla banvallen här i byn....mycket goda. Och de har nog spritt sig av nån enstaka planta..nån som slängt kanske nångång,för jag tror inte de är vilda


    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad roligt att hitta vita smultron! Nej de var nog inte vilda från början, de är säkert förädlade :)

      Radera