onsdag 27 juli 2016

Örtagården förr och nu


För ett antal år sedan anlade vi en örtagård på mina föräldrars stugtomt. Det var jätteroligt, men jag hade såklart inte räknat med att jag skulle bli sjuk. Och under de senaste åren har den liksom förfallit. Jag har inte kunnat göra något åt det, och det har känts så övermäktigt att jag hade ändå inte vetat vart jag skulle börja.

Därför kände jag att det var dags att "downsiza". Men att få 7 överflödiga pallkragar, fyllda med jord och döda/döende växter, att bara försvinna ut i tomma intet är inte en konst som jag behärskar. Lyckligtvis så hade jag en kompis på besök som erbjöd sej att hjälpa till med detta! Fantastiskt vilken fin kompis jag har! :)

Nu ska jag satsa på att odla i tre pallkragar framöver. Det tror jag att jag kan hantera, och maken eller nån annan stark kan få luckra jorden. Så småningom ska både jorden och själva pallkragarna bytas ut. En av dem kanske redan i höst.

Förr såg det ut såhär:





Och nu såhär:



I pallkragen längst bort sådde jag ringblomma i våras, i den närmaste ingenting, och i den tredje växer de få jordgubbsplantor som överlevt. I framtiden tänker jag satsa på enkla saker, typ sommarblommor vars frön man bara kastar ned i jorden (typ ringblommor och annat okomplicerat).

Till hösten skulle jag vilja sätta ned tulpanlökar också. Minns att vi hade tulpaner för några år sedan. De var så fina och kul att kunna plocka sina egna tulpanbuketter!

Den här blandningen är en möjlig kandidat:




Och det här är en annan:




Bilderna är lånade ifrån Bakker.


Nu till något annat.

Idag har vi varit med den här lilla damen till veterinären. Det har runnit väldigt mycket ur hennes ögon, så därför for vi och kollade upp det. Mest troligt är det helt enkelt så att hon är gammal och tårkanalerna har blivit lite trånga (alltså ingen hjärntumör den här gången!). Vi ska nu droppa hennes ögon med ZilkEye tre ggr/dag i några dagar och blir det inte bättre så ska vi ge henne en pencillinsalva. (ZilkEye brukar vi droppa med, men inte så mycket som 3 ggr/dag.)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar