lördag 25 juli 2015

Festivaltider / Vad äter falken??


Den här helgen har det varit festival där jag bor. Och det har märkts, jag är nämligen hemma i stan igen. Jag bor rätt centralt och ikväll var det någon typ av förfest i en lägenhet snett mitt emot. Verkar vara lite yngre människor, vars föräldrar inte är hemma. Tidigare ikväll har vi suttit här och lyssnat på uppskattningsvis 30 tondöva tjejer skrika sånger. Och så passerar det grupper med skrikande människor på gatan, både unga och vuxna.

Igår tror jag det var likadant. Inatt väcktes jag bland annat av en tjej på gatan som storgrät.  Undrar om hon hade haft kul på festivalen..?

(Det här är en av anledningarna till att jag ville ha utblåsslangen till AC:n i ett hål i väggen och inte behöva ha sovrumsfönstret öppet. För det är samma sak varje år. Även när det inte är festival, fast inte lika extremt.)

Igår tog vi en liten promenad mot centrum, vi tänkte att vi skulle kolla om det fanns nåt ställe att sätta sej och fika ute, kanske kolla om det fanns nåt roligt att handla. Men när vi närmade oss festivalområdet möttes vi av ett hav av människor och det spelades så hög musik att marken skakade - kändes det som. Så vi vände om och drack vårt kaffe på fiket som ligger närmast oss. Jag hade glömt att festivaler inte är särskilt ME-vänliga, inte ens på dagtid.

Här kommer lite fler falkbilder, som jag tagit tidigare. Den första är på ungen som satt vid ytterdörren.




Den här bilden är lite äldre, och tyvärr lite suddig. Men ändå spännande. Vad äter falken?? Råtta, sork, lämmel, mus eller marsvin? Jag gissade marsvin ;)





4 kommentarer:

  1. Har också ont av för många högljudda människor plus dunkande musik...Men i mitt fall skyller jag det på åldern :-)

    Men gud jag hoppas att det inte var ett marsvin falken åt....för ni har väl inte vilda såna däruppe ?? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, här finns inga vilda marsvin...enda sättet för falken att få ett marsvin är nog om nån skulle släppa ut sitt husdjur... Det är väl mest troligt en sork, har hört att dom kan vara rätt långhåriga också, men första gången jag såg bilden var min spontana tanke marsvin, då den såg så lurvig ut! :)

      Radera
  2. Jag gissar att den äter en fjällämmel (eller hur det nu stavas) men det är rätt spännande att se så stora byten den tar....bara hålla små katterna inne hädanefter :-) I alla fall är lilla "Duni" väldigt söt och jag hoppas att den klarar sig framöver! kram (PS bilderna är ju som vanligt fantastiskt fina!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Tony gissade på skogslämmel tror jag :) Hoppas också Duni klarar sej, om inte annat har jag förevigat h*n och bland annat gjort ett julkort i Photoshop där h*n sitter i en gran och det snöar ;)
      Kraaam

      Radera