måndag 6 juli 2015

Hur många te-koppar får man dricka på en dag?


Det funderar jag på just nu. Jag är ensam hemma och har långtråkigt, och när jag har långtråkigt vill jag dricka te. Dessutom är det lite kallt. Jag började elda i kaminen, men det rykte in. Så det fick jag sluta med.

Igår hade vi besök av två kompisar. Det var fantastiskt roligt! :) Vi surrade, drack te/kaffe, åt middag och ägnade oss åt fågelskådning. Eller rättare sagt, falkskådning. Vi har ju en tornfalk-familj som bor i ett träd på gården. Vi fick se hur mamman kom flygande med råttor och/eller möss till ungarna. Det är ju jättebra att det finns ett rovdjur här i närheten som tar sej an mössen och råttorna, då våra katter vägrar.

Men när man haft så trevligt som vi hade igår så blir det ju alltid konsekvenser efteråt. Min mage valde att krascha igårkväll och så var det frossa på det, som vanligt. Och idag är det vila som gäller. Jag måste ändå säga att jag piggnat till ordentligt jämfört med för bara någon månad sedan, fastän jag inte är lika pigg som förra sommaren.

Här har jag iaf redigerat några bilder jag tagit förra veckan.










En morgon, för ca en vecka sedan (kanske mindre), så steg jag upp och såg något märkligt i fågelholken. Det såg ut som att öppningen var täckt med ludd, men när ögonen vant sej vid ljuset och började kunna fokusera, såg jag att det var två fågelungar som tittade ut! Så jag gick in efter kameran, men när jag kom ut igen så hade den ena krupit in i holken igen. Men kvar satt den här och tittade ut!




Efter den här dagen har jag inte sett till denna rödstjärt-familj nåt mer. Kanske lärde dom sej att flyga och flyttade. Eller så kanske falken tyckte att de var lätta byten. Jag hoppas på det första och att falken håller sej till att jaga råttor.

Bilder på fågelungens föräldrar finns här.


2 kommentarer:

  1. Härliga bilder som blir till hjälp att komma ihåg att det faktiskt har varit bra väder i sommar! Förhoppningsvis kommer sommaren tillbaka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, har inte varit spöregn varje dag :)

      Radera