söndag 9 augusti 2015

Kornblixtar





Härom kvällen passerade ett åskoväder, inte så nära oss dock, det höll sej på andra sidan. Att fota blixtar är ju inte så enkelt, så jag filmade istället. (Bilden ovan kommer från ett filmklipp.) Nu har jag också gjort mitt livs första GIF-fil. Och innan jag lyckades förstå hur jag skulle göra... I vilket fall som helst så tycker jag att den här går för fort, men jag har ingen aning om hur man får den att gå långsammare, eller åtminstone i den hastighet som filmen var i.




Jag fick dessutom göra den svartvit, för i gif-bilder kan man inte ha mer än ett visst antal färger. Sen la jag på ett lila filter, för jag tyckte det var coolt.

Jag tror det var kornblixtar, för som jag minns det hörde vi inga muller. Fast jag kanske var så upptagen med det visuella att jag hade öronen avstängda.

Första gången jag såg kornblixtar, var för ca 10 år sedan, vid den här tiden. Jag satt på min balkong, när jag såg ett gäng moln i horisonten och blixtrade med rosa blixtar! Och inga ljud. När jag berättade det för mina arbetskamrater dagen därpå fick jag frågor om vad jag hade rökt för något. Det var först när jag pratade med mormor som jag fick ett namn på fenomenet, det var kornblixtar. De brukar dyka upp i augusti. 

Såhär står det på smhi.se om kornblixtar:

"Det ljud som en blixt alstrar hörs bara upp till cirka 20 km, medan en blixt kan synas på 10-20 gånger så långt avstånd under gynnsamma förhållanden. Kornblixt är en blixt som är så långt borta att åskmullret inte når fram, men där man kan se ljusskenet genom att det är tillräckligt mörkt.
Kornblixten lär ha fått sitt namn av att man förr ansåg det bra för kornets mognad. Det finns dessutom flera lokala benämningar, vilket visar att det inte rör sig om något direkt sällsynt fenomen."


Och så några foton på moln.






Jag tänkte att jag skulle skriva lite om vårt bröllopsdagsfirande. Vi åkte ju iväg och bodde på hotell i ett par dagar, men det får bli i ett annat inlägg.


4 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder. Gillar verkligen gif bilden. Det ser häftigt ut.
    /Therese

    SvaraRadera
  2. Så coola bilder och så bra GIFen blev! Har också varit sugen att göra det men inte kommit så långt än. Kram! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, att göra gif-bilder är ju ett roligt sätt att använda små filmklipp på, och jag visste inget enklare sätt att fånga blixtar på än att filma :) Kram! <3

      Radera