måndag 28 september 2015

Blodmåne


Att ta sej ut igår/inatt/imorse var inte ett alternativ. Men jag hade tur för vårt sovrumsfönster vetter mot sydväst, så månen gick att se därifrån och jag hade ändå inte ro i kroppen att sova. De här bilderna är alltså tagna medan jag sitter på sängkanten, genom ett stängt fönster. De är inte så fantastiska, inte särskilt skarpa. Men det var häftigt att få uppleva. Tyvärr kostade det, alldeles för mycket känns det som idag...


 





Uppdatering:

Lite fler bilder, från innan månen blev röd.





2 kommentarer:

  1. Jättefina bilder.....jag fick inte till inställningarna på min kamera så det blev pannkaka av mina bilder....Vad har du för kamera???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, att fota natthimlen kan vara svårt (oavsett om det är månen, norrsken eller stjärnor). Jag har en Canon EOS 700D. När jag tog bilderna på den röda månen så hade jag en slutartid på 4 sekunder, ISO 400 och f-tal 5,6. Och så stativ. Hade ställt upp kameran på stativet vid sängkanten och tänkte att går det så går det. Det som var knepigt var att fokusera, min autofokus funkar inte i mörker, så jag måste fokusera manuellt vilket inte är helt enkelt heller i mörker (och inte med nackspärr heller ;). Att ställa in objektivet på "oändlighet" funkade inte för mej när jag skulle fota månen med det objektiv jag hade, så jag fick skruva fokusringen till nästan oändlighet, ungefär. :)

      Radera