tisdag 1 september 2015

Så var det september


Det är läskigt vad tiden går fort. Nu känns det som att hösten officiellt är här. Det blir allt kallare och värmeelementet körs för fullt. Mina känslor inför hösten är alltid blandade. Varje år som jag upptäcker att sommaren lider mot sitt slut får jag lite lätt panik. Jag har alltid älskat sommaren men känner alltid att den varit för kort - särskilt nu på senare år. Det finns alltid saker som jag önskar att jag hade gjort men inte hann eller kunde.

När jag var yngre så älskade jag sommaren och friheten som kom med sommarlovet. Hösten, å andra sidan, förknippades ofta med förändringar av olika slag och det har jag aldrig gillat. I mina barn- och ungdomsår var jag inte särskilt förtjust i att gå i skola heller. Det var först när jag blev äldre som jag verkligen började uppskatta att studera, när jag kunde välja själv vad och hur jag ville läsa. Idag skulle jag göra vad som helst för att få gå tillbaka till mina studier som jag fick avbryta på grund av sjukdom.

Jag har också lärt mej att uppskatta hösten och allt vad den innebär. Alla färger, alla mogna bär, att tända ljus, att kunna gå ut utan att bli uppäten av mygg, höstpyssel.

I år har jag faktiskt kunnat plocka lite blåbär runt stugtomten vilket gör mej överlycklig! Jag har plockat lite åt gången. Och när det växer runt knuten så är det inga långa sträckor man behöver ta sej. Har alltid älskat att plocka och fylla frysen med bär och svamp av olika slag. Som barn var jag alltid med morfar i skogen och vi plockade både svamp och bär och jag har nog ärvt det här intresset av honom.

Jag har ännu fler anledningar att gilla hösten. Jag älskar Halloween! Tycker det är hur mysigt som helst. Nu firar jag inte det genom att gå ut och tigga godis eller genom att supa i nån ful kostym som många andra gör. Jag tänker mej Halloween som nånting som ska vara mysigt, med pumpalyktor, god mat och mystisk stämning. Kanske är det nån bra TV-serie som har nån Halloween special dessutom.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar