måndag 27 april 2015

Fototriss - struktur


Struktur är veckans tema, som i engelskans texture. Ytor som vi fysiskt kan känna vid beröring. 








Att stryka en katt har (enligt vad jag läst nånstans) en blodtryckssänkande effekt - på både människan och katten! Det har att göra med frisättning av oxytocin. Det är alltså en struktur som kan göra betydligt mer för oss än att bara fysiskt förnimmas!

Nu, när jag googlade på ämnet så hittade jag en artikel om just detta, som bland annat beskriver oxytocin som adrenalinets motsats!

Keligt husdjur gör underverk för patienter och ensamstående

 

Fjädrar, å andra sidan, kanske människor använder främst som dekoration medan det är en mycket rolig leksak för katten!


http://fototriss.blogspot.se/



Och slutligen en bonusbild från fotoarkivet...

Utan trädets struktur hade det här blivit svårt för ekorren...


11 kommentarer:

  1. absolut att det är lugnade att stryka en kattpäls...det håller jag med om till 100 %...

    Vilken söt liten krabat till ekorre....Vi har inte haft nån här hos oss på ett tag....de brukar plocka lnötter på våran hasselbuske annars

    SvaraRadera
  2. Jag har strukit katterna väldigt mycket på senaste tiden eftersom mitt blodtryck har gått ned. Å andra sidan så kan mycket katthår ge högt blodtryck i alla fall när man dammsuger!
    Ekorren hade stängt igen sin holk i dag, tänker att han eller hon inte gillade att det snöade igen!
    Fina bilder :-) kram

    SvaraRadera
  3. Väldigt fina bilder du visar på struktur! Kattens päls är ju så otroligt mjuk...
    Söt Kurre ekorre!

    SvaraRadera
  4. Så sant, mina egna fyrfota vänner, t ex, är guld värda. :) Och allihop har de mjuka, mjuka pälsar.
    Fina strukturbilder visar du!!
    Berit E

    SvaraRadera
  5. SÅ mysigt och gosigt med katter! Fin triss och fina foton!

    SvaraRadera
  6. Bildet av fjæren ble min favoritt: Spennende bilde!

    SvaraRadera
  7. Fina mjuka bilder, man känner lenheten :D

    SvaraRadera
  8. Mjuka rogivande strukturer i din triss.
    Fina bilder alla tre.

    SvaraRadera
  9. Härliga och mjuka bilder! Det är mysigt med djur, bade för människa och djur. vi har en liten kanin som skall ha sin dagliga kelstund och njuter av den så hon somnar. Ekorrbilden är superfin, han hade inte klättrat så bra utan den grova strukturen på barken! Jag önskar dig allt gott!

    SvaraRadera
  10. Gosiga bilder, och bonusbilden är helt underbar :)

    SvaraRadera
  11. Fina bilder! Och så fjädrar, mm..... <3

    SvaraRadera