torsdag 9 april 2015

Mer om Kitty


Ok, nu har Kitty kissat normalt minst en gång sedan inatt. Jag tror att vi klarade oss den här gången. Jag pratade med två djurkliniker  i går, ingen av dem hade några tider tillgängliga. Men den senare sa att jag skulle ta bort Kittys torrfoder och bara ge henne blötfoder utblandat med vatten så att hon skulle få i sej extra mycket vätska. Hon sa också att om hon inte hade kissat normalt idag så skulle vi ta en akuttid och om hon skulle få urinstopp (dvs försöka kissa utan att det kommer något) så skulle vi åka direkt till djursjukhuset. Nu har lyckligtvis inget av detta hänt.




Normalt sett ger jag henne Royal Canin's Ageing 12+ (torrfoder) och Royal Canin's veterinärdiet Recovery (som är ett blötfoder).

Kitty är en birma på snart 13 år. Redan som kattunge strulade magen. Hon blev lätt förstoppad, och efter upprepade veterinärbesök visste man ändå inte riktigt vad som var fel, det enda man konstaterade var att hon hade trög tarm. Sedan fick hon ett bättre foder och allt fungerade fram tills för ett par år sedan. Jag minns att det var påsk då också, när hon blev rejält förstoppad och vi fick åka in med henne. Samma sak där, de hittade inget fel förutom att tarmen rörde sej långsamt, men det var inget stopp.

Efter det har hon fått laktulos för att få regelbunden avföring och det fungerar bra. Men om jag inte ger henne laktulos, eller om jag ger henne mindre, så blir hon hård i magen och till slut förstoppad. Den stackars katten har också fått FORL på senare år, så vi tvättar hennes tänder med Hexarinse varannan dag. Men i övrigt har hon sett ut att må bra, hon är pigg, äter bra, leker och har mycket finare päls nu än innan hon blev trög i magen på äldre dagar.



4 kommentarer:

  1. Hoppas det rättade till sig nu och inte blir mer besvär.....

    13 år är ju en aktsam ålder :-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, det är det ju. :)

    SvaraRadera
  3. Twinkle (gör både nr 1 och 2 och) skriker i högan sky - saknar sin syster antar jag eller så saknar hon lite action i sitt liv :-) Det räcker till med att oroa sig för de små liven! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, här har det också skrikits! Hon tystnar inte förrän jag tar fram snöret och leker med henne. Men nu börjar vi närma oss lunchtid så nu gör hon sej redo att sova middag...typ :) Kram!

      Radera