onsdag 27 maj 2015

Gräsänka


Jag har aldrig förstått varför det heter så. Men eftersom att min man är borta den här veckan så blir jag gräsänka nu. Jag har också varit väldigt aktiv i helgen, så därför behöver jag hålla mej lugnt nu ett tag och vila.

Innan han for så hjälpte han mej att plantera en ros på balkongen! Den doftar fantastiskt! Jag hoppas verkligen att den klarar sej, jag är lite rädd att vi kan ha skadat den vid planteringen. Dessutom behöver jag fylla på med mer jord, för vi hade nog lite för lite.




Nu har jag också fått mörkläggningsgardiner i sovrummet! Mamma var här igår och satte upp dem <3 Så nu kan jag ligga här och låtsas att det är december om jag vill. Förövrigt så har jag sovit riktigt bra i några nätter nu. Vet inte om det beror på luftrenaren eller magmedicinen - det är det enda jag kan komma på som är annorlunda. Jag vet ju att allergier och dålig luft kan försämra sömnkvalitén för friska människor, så då lär det ju kunna göra detsamma för mej. Och magsyran från bråcket förvärrar allergier. Verkar som att det mesta hänger ihop. Jag håller tummarna att detta är en varaktig förbättring! :)

Tycker nog att jag varit piggare i några dagar också. De saker jag gjort har inte fått några allvarliga konsekvenser än. Å andra sidan har jag typ struntat i allt hushållsarbete!


Jag har försökt fota rosen på balkongen. Jag har haft svårigheter med att ta bilder på senare tid. Dom blir liksom inte som jag vill att dom ska bli. Det är alltid nåt som är fel - för mycket brus, överexponerat, underexponerat, en viss färg blir för stark etc. Och när jag ska behandla bilderna blir det inte heller riktigt bra. Jag minns en artikel (eller om det var ett blogginlägg) från Moderskeppet.se förra sommaren (tror jag), med en massa tips. Jag minns inte om det handlade om att ta bättre bilder eller att bli bättre på bildbehandling - kanske både ock. Jag minns särskilt ett av tipsen. Om bilderna inte blir bättre, hur man än gör, så kan man ju alltid testa att förstöra dom!
Nu när jag försöker leta reda på den där artikeln så hittar jag den inte. Kanske var det nån annanstans jag läste den. Men, att förstöra bilder kan man ju alltid roa sej med :) Genom att bara dra hejvilt i reglagen så kan det ju nästan bli bra ibland - av misstag.







2 kommentarer:

  1. Åååh så fantastiskt fina bilder på rosen! Jag undrar hur bilderna kommer att se ut när du är "nöjd" med dem??? :-)
    Vilken tur vi har att vi råkar vara gräsänkor samtidigt :-) Nog för att jag är mer van vid den termen! Min definition av ordet gräsänka är: en man som är bortrest för att spela fotboll på gräsplan eller konstgräs. Nu har maken inte längre fotbollsskor på sig men han står ju oftast vid sidan av planen och där är det ju gräs antar jag! Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det var ju en definition av gräsänka.
      Ja, den dag jag är nöjd med mina bilder så är jag nog yrkesfotograf - fast vem vet, kanske inte ens då ;) Kraaaam

      Radera