onsdag 27 maj 2015

MS och ME


Idag är det internationella MS-dagen, då man bär orangea kläder för att uppmärksamma MS! Jag har ju ofta sagt att ME och MS har mycket gemensamt, framför allt symptombilden. Jag minns att jag läst om en studie av Lipkin/Hornig m fl, som jämför cytokiner i ryggmärgsvätskan hos ME- och MS-patienter (samt en frisk kontrollgrupp). Som jag minns det gav ME- och MS-patienternas prover liknande värden. Nu hittar jag inte vart jag läst om det, bara att man måste betala för att kunna läsa studien i sin helhet där den publicerades.

Här är en artikel om en annan studie som tittat på likheter och skillnader mellan ME och MS, med en kontrollgrupp friska människor.  ME-patienter, MS-patienter och en grupp friska fick utföra ett träningspass, man tog blodprover innan, en halvtimme efter, 8, 24 och 48 timmar efter. I blodproverna tittade man på särskilda genuttryck. Och så fick deltagarna beskriva eller skatta (vet ej vilket) sina symptom.

Vad man kom fram till var att både MS och ME är extremt tröttsamma sjukdomar - uppenbarligen. Både MS- och ME-patienter lider av fatigue och PEM (Post-Exertional Malaise = ansträngningsutlöst symptomförvärring, typ). För att göra en lång historia kort så har MS mer fatigue, medan ME har mer PEM.

(Därför blir det extra knäppt att kalla ME för "chronic fatigue syndrome")

Om det inte vore för denna fatigue skulle jag skriva mer ;) Men nu orkar jag inte, jag ids inte ens kolla om jag stavat PEM rätt, så det blir som det blir :)




PS. under skrivandets stund har jag fått mer info om cytokinerna, men jag tar det en annan dag. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar